Ústní zkouška z CJL
Rozbor uměleckého textu
-
Literární druh, žánr (próza, poezie, drama, román, povídka, lyricko-epická báseň, báseň, lyrika, ...)
-
Téma (nešťastná láska, lidská láska k zemi / přírodě)
-
Doba a místo (Kdy a kde, "doba není blíže určená" -> pokud to není v textu rozpoznatelné)
-
Děj (Sručně děj)
-
Myšlenka díla, aktuálnost (aktuálnost => jestli se dané téma knížky řeší v dnešní době)
-
Zasazení ukázky do díla (přibližně z jaké části díla je ukázka)
-
Výstavba a členění (chronologicky, retrospektivně, kapitoly, dějství, není nutné vědět počet)
-
Postavy a jejich charakteristika
-
Vypravěč (ich-forma, er-forma, lyrický subjekt => u drama není vypravěč, děj vypravují herci)
-
Typy promluv postav (jak postavy mezi sebou komunikují, přímá řeč, monolog, dialog)
-
Veršovaná výstavba (verše, jestli se rýmuje, nebo ne, druh rýmu, pravidelně, nepravidelně)
-
Jazyk (Spisovný, nespisovný, vulgární, doložit na ukázce)
-
Umělecké prostředky (umělecké slovo, metafora, přirovnání)
Veršovaná výstavba a lyrický subjekt je pouze u poezie
Zasazení do literárního historického kontextu
-
Autor
-
Kdy žil (pouze století)
-
Literární směr (romantismus, realismus, renesance, …) + definice toho období
-
Život autora
-
Kontext autorovi tvorby (Další díla autora)
-
Ostatní autoři
Pokud vám zbývá hodně času, zmiňte další díla autora, nebo ostatní autory z toho samého kontextu
Rozbor neuměleckého textu
-
Souvislost mezi uměleckým a neuměleckým textem (na SPSUL tam vždy nějaká je, klidně okrajová)
-
Účel (k čemu je dobrý)
-
Adresát (kdo to bude číst)
-
Hlavní myšlenka
-
Původ (kde text hledat, odkud pochází)
-
Funkční styl (odborný, publicistický, administrativní, úřednický, …)
-
Slohový útvar (výklad, novinový článek, inzerát, recenze, …)
-
Jazyk ukázky (doložit na ukázce, odborný, spisovně, hovorově, nespisovně, slang, …)
Při zkoušce je nutné abyste začali vy sami mluvit. Nemlčte a mluvte. Také se snažte vypadat suverénně a vyrovnaně. Samozřejmě s respektem a pokorou vůči porotě.