Ústní zkouška z CJL
Rozbor uměleckého textu
Literární druh, žánr (próza, poezie, drama, román, povídka, lyricko-epická báseň, báseň, lyrika, ...)
Téma (nešťastná láska, lidská láska k zemi / přírodě)
Doba a místo (Kdy a kde, "doba není blíže určená" -> pokud to není v textu rozpoznatelné)
Děj (Sručně děj)
Myšlenka díla, aktuálnost (aktuálnost => jestli se dané téma knížky řeší v dnešní době)
Zasazení ukázky do díla (přibližně z jaké části díla je ukázka)
Výstavba a členění (chronologicky, retrospektivně, kapitoly, dějství, není nutné vědět počet)
Postavy a jejich charakteristika
Vypravěč (ich-forma, er-forma, lyrický subjekt => u drama není vypravěč, děj vypravují herci)
Typy promluv postav (jak postavy mezi sebou komunikují, přímá řeč, monolog, dialog)
Veršovaná výstavba (verše, jestli se rýmuje, nebo ne, druh rýmu, pravidelně, nepravidelně)
Jazyk (Spisovný, nespisovný, vulgární, doložit na ukázce)
Umělecké prostředky (umělecké slovo, metafora, přirovnání)
Veršovaná výstavba a lyrický subjekt je pouze u poezie
Zasazení do literárního historického kontextu
Autor
Kdy žil (pouze století)
Literární směr (romantismus, realismus, renesance, …) + definice toho období
Život autora
Kontext autorovi tvorby (Další díla autora)
Ostatní autoři
Pokud vám zbývá hodně času, zmiňte další díla autora, nebo ostatní autory z toho samého kontextu
Rozbor neuměleckého textu
Souvislost mezi uměleckým a neuměleckým textem (na SPSUL tam vždy nějaká je, klidně okrajová)
Účel (k čemu je dobrý)
Adresát (kdo to bude číst)
Hlavní myšlenka
Původ (kde text hledat, odkud pochází)
Funkční styl (odborný, publicistický, administrativní, úřednický, …)
Slohový útvar (výklad, novinový článek, inzerát, recenze, …)
Jazyk ukázky (doložit na ukázce, odborný, spisovně, hovorově, nespisovně, slang, …)
Při zkoušce je nutné abyste začali vy sami mluvit. Nemlčte a mluvte. Také se snažte vypadat suverénně a vyrovnaně. Samozřejmě s respektem a pokorou vůči porotě.