Skip to main content

Scholastika

  • Období: Od 8. do 15. st.
  • Etymologie: schola (lat.) = škola
  • Výuka: V klášterních školách a na univerzitách.
  • Podstata: Snaha "vědecky" zdůvodnit a prokázat křesťanské učení.

3 fáze

1. Raná scholastika

  • Trvání: 8. - 12. st.
  • Významná postava: Anslem z Canterbury
    • Italský mnich a filozof.
    • Důkaz boží existence:
      • Všechno, o čem člověk přemýšlí, má reálný základ.
      • Jestliže tedy přemýšlím o Bohu, musí mít i on reálný základ => Bůh existuje.
  • Spor o universálie (obecné pojmy):
    • Realisté: Obecné pojmy jsou dokonalé předlohy skutečných věcí nacházející se v Boží mysli.
    • Nominalisté: Obecné pojmy jsou názvy skutečných věcí dané jim člověkem.

2. Vrcholná scholastika

  • Trvání: 13. st.
  • Dva směry křesťanské filozofie:

    1. Františkáni

    • Hlásali návrat k původním hodnotám křesťanství (skromnost, chudoba, pokora, láska ke všemu živému, ...).
    • Zakladatel: František z Assisi

    2. Dominikáni

    • Zdůrazňovali vzdělanost a osvětu.
    • Zakládali církevní školy.
    • Nejvýznamnější představitel: Tomáš Akvinský
      • Jeden z nejvýznamnějších křesťanských filozofů.
      • Vychází z myšlenek Aristotela.
      • Základní myšlenky:
        • Pravým a jediným dokonalým bytím je Bůh.
        • Všechny ostatní věci jsou stvořené a skládají se z několika rovin:
          1. Láska
          2. Forma
          3. Možnost
          4. Uskutečnění
        • 5 důkazů Boží existence:
          1. Z pohybu usuzujeme, že musel být nějaký impuls k němu => musí existovat nějaký prvotní impuls (Bůh).
          2. Vše má svou příčinu => musí být prvotní příčina (Bůh).
          3. Každá skutečnost má různé stupně dokonalosti - musí být nejvyšší dokonalost (Bůh).
          4. Vše je smysluplně uspořádáno k nějakému cíli => musí existovat vyšší inteligence, která to řídí (Bůh).

3. Vrcholná scholastika

  • Trvání: 14. - 15. st.
  • Snahy o sjednocení filozofie františkánů a dominikánů např. Jan Duns Scotus.