OOP
Tabulka s vysvětlením názvosloví
Název | Definice |
---|---|
Třída | Definice objektu |
Objekt | Jedno vytvoření třídy |
Metoda | Funkce, která je ve třídě |
Atribut | Proměnná, která je ve třídě |
Vlastnost | Atribut s getter a setter metodou |
Konstruktor | Metoda, která se volá při vytvoření objektu |
Deklarace | Vytvoření proměnné k datovému typu |
Inicializace | Přiřazení hodnoty k atributu v konstruktoru |
Instance | Objekt |
Názvosloví OOP
Je dobré vedět, o čem mluvíte
Třída a objekt
Třída je definice objektu ("blueprint" pro to, jak bude objekt vypadat)
Třída může obsahovat metody, atributy a konstruktor
class Trida {
int a; // atribut
public Trida() { // konstruktor
}
public void Method() { // metoda
}
}
Objekt je vytvoření třídy
Trida t = new Trida(); // vytvoření objektu
Konstruktor
Slouží pro přidání hodnot do atribut hned při vytvoření objektu
class Trida {
int x1;
int x2;
public Trida(int x1, int x2) { // konstruktor, v zavorkach parametry
this.x1 = x1;
this.x2 = x2;
}
}
Trida t = new Trida(69, 88); // vytvoření objektu
Atribut a Vlastnost, getter a setter (GET, SET)
GET a SET jsou metody, které se používají pro přístup k atributu, volají se tudíž pokud chceme přiřadit do proměnné hodnotu nebo získat hodnotu z proměnné
class Trida {
int _a; // atribut, většinou se používá podržítko pro rozlišení atributu a vlastnosti
int A {
get { // getter
return _a;
}
set { // setter
_a = value;
}
}
}
toto můžeme použít když chceme třeba omezit přístup pro zápis nebo čtení
public int A {
public get { // getter
return _a;
}
private set { // setter
_a = value; // hodnota se nastaví pouze pokud ji nastavujeme ve třídě
}
}
nebo když chceme omezit hodnotu
int A {
get { // getter
return _a;
}
set { // setter
if (value > 100)
_a = value;
else
_a = 100;
}
}
Unsigned
- Pouze kladný datový typ
- funguje pro celočíselné datové typy (int, short, long)
uint positiveInt;
ushort positiveShort;
ulong positiveLong;