OOP
Tabulka s vysvÄ›tlenĂm názvoslovĂ​
Název | Definice |
---|---|
TĹ™Ăda | Definice objektu |
Objekt | Jedno vytvoĹ™enĂ tĹ™Ădy |
Metoda | Funkce, která je ve tĹ™ĂdÄ› |
Atribut | PromÄ›nná, která je ve tĹ™ĂdÄ› |
Vlastnost | Atribut s getter a setter metodou |
Konstruktor | Metoda, která se volá při vytvořenà objektu |
Deklarace | Vytvořenà proměnné k datovému typu |
Inicializace | Přiřazenà hodnoty k atributu v konstruktoru |
Instance | Objekt |
Názvoslovà OOP​
Je dobrĂ© vedÄ›t, o ÄŤem mluvĂte
TĹ™Ăda a objekt​
TĹ™Ăda je definice objektu ("blueprint" pro to, jak bude objekt vypadat)
TĹ™Ăda mĹŻĹľe obsahovat metody, atributy a konstruktor
class Trida {
int a; // atribut
public Trida() { // konstruktor
}
public void Method() { // metoda
}
}
Objekt je vytvoĹ™enĂ tĹ™Ădy
Trida t = new Trida(); // vytvořenà objektu
Konstruktor​
Sloužà pro přidánà hodnot do atribut hned při vytvořenà objektu
class Trida {
int x1;
int x2;
public Trida(int x1, int x2) { // konstruktor, v zavorkach parametry
this.x1 = x1;
this.x2 = x2;
}
}
Trida t = new Trida(69, 88); // vytvořenà objektu
Atribut a Vlastnost, getter a setter (GET, SET)​
GET a SET jsou metody, kterĂ© se pouĹľĂvajĂ pro pĹ™Ăstup k atributu, volajĂ se tudĂĹľ pokud chceme pĹ™iĹ™adit do promÄ›nnĂ© hodnotu nebo zĂskat hodnotu z promÄ›nnĂ©
class Trida {
int _a; // atribut, vÄ›tšinou se pouĹľĂvá podrĹľĂtko pro rozlišenĂ atributu a vlastnosti
int A {
get { // getter
return _a;
}
set { // setter
_a = value;
}
}
}
toto mĹŻĹľeme pouĹľĂt kdyĹľ chceme tĹ™eba omezit pĹ™Ăstup pro zápis nebo ÄŤtenĂ
public int A {
public get { // getter
return _a;
}
private set { // setter
_a = value; // hodnota se nastavĂ pouze pokud ji nastavujeme ve tĹ™ĂdÄ›
}
}
nebo kdyĹľ chceme omezit hodnotu
int A {
get { // getter
return _a;
}
set { // setter
if (value > 100)
_a = value;
else
_a = 100;
}
}
Unsigned​
- Pouze kladnĂ˝ datovĂ˝ typ
- funguje pro celoÄŤĂselnĂ© datovĂ© typy (int, short, long)
uint positiveInt;
ushort positiveShort;
ulong positiveLong;