Skip to main content

Management

Úrovně managerů

TOP MANAGEMENT

  • vrcholový management podniku, usměrnuje chod celého systému
  • manažeři částečně přebírají odpovědnost za vlastníky firmy a mají na ně velmi úzké vazby premiér, vrcholoví velitelé v armádě, ředitel firmy, ředitel regionu pošty, generální ředitelství

STŘEDNÍ MANAGMENT

  • vedoucí pracovníci střední úrovně
  • řeší koncepční plány, sestavují krátkodobé plány na svých úsecích.
  • je u nich typická zpětná vazba a rozhodování ředitelé úřadů, škol, vedoucí pošty

LINIOVÝ MANAGEŘI

  • manažeři dohlížejí na plnění konkrétních úkonů
  • musí mít nejvíce odborných vědomostí týkající se služby nebo produktu
  • provádějí krátkodobé plánování, zajišťují zapracování nových zaměstnanců, kontrolu a motivaci svých podřízených mistři v dílnách, předáci pracovních čet, třídní učitelé, vedoucí směny, vedoucí doručovatelů

Manažer

  • Vrozené předpoklady (soft-skills)
    • inteligence, potřeba řídit někoho
  • Získané předpoklady (hard-skills)
    • znalosti získané studiem (ekonomická teorie, podnikatelské znalosti)
    • zkušenosti získané praxí (mezilidské vztahy, zvládání emocí)

Základní styly řízení

  • Autokratický
    • řízení založeno na příkazech bez možné diskuze
    • detailně vysvětluje jak splnit úkol
    • nepřipouštěna kritika, očekává disciplínu a pořádek
    • zodpovědnost za pracovníky
  • Demokratický (kooperativní)
    • členové mají přehled o společných cílech.
    • vedoucí nedává mnoho příkazů, spíše jde o působí svým příkladem.
    • tento styl je nejvhodnějším pro podnikatelskou sféru
  • Liberální
    • manažer se orientuje především na vytvoření a udržení dobrých osobních vztahů v pracovním kolektivu
    • připouští osobní volnosti každého pracovníka a jeho vlastního rozhodování jak danou činnost udělat či zajistit
    • manažer přejíma funkci konzultenta, který zadává úkoly, vysvětli jejich důležitost, sdělí svůj názor, ale připustí i odlišné názory či kritiky

Manažerské funkce

  • Plánování
    • Skládá se z vizí a misí
    • Plány: strategické (5 let a více, dlouhodobé nepřímé plány), taktický (rok až 3 roky, strategické plány více do podrobna), operativní (okolo měsíce, konkrétní ukoly)
  • Organizování
    • Plnění plánů, vytvoření organizační struktury a navrhnout standartní pracovní postupy (Organizační normy)
    • Vedení a motivování lidí
    • Rozdělení organizačních norem
      • stanovy => obecná norma
      • organizační řád
      • pracovní řád
      • bezpečnostní řád, skartační řád atd.
    • Základní rozdělení organizací
      • Podle useků => personální, marketingový.
      • Podle výrobků => divize automobily, motorky, traktory.
      • Podle regionu => region Německo, Česko, Rakousko
      • Podle zákazníků => korporátní banka, retailová banka, SME.
  • Vedení a motivování