- Místo, kde se střetává nabídka a poptávka
- Subjekty trhu:
- Domácnosti (obyvatelstvo)
- Firmy
- Stát
- členění podle územního hlediska
- trh místí
- trh národní
- trh světový
- členění podle předmětů koupě
- trh výrobků a služeb
- trh práce
- trh finanční (přerezdělování volných finančních zdrojů)
- trh peněžní (krátkodobé finance => úvěr)
- trh kapitálový (dlouhodobé => akcie)
- trh devizový (směna měn)
- členění podle množství druhů
- trh dílčí (jediný druh zboží => automobily)
- trh agregátní (trh veškerého zboží)
Poptávka
- Má klesající tvar (čím vyšší cena, tím menší poptávka)
- Zájem kupujících o statky a služby
- zákon poptávky
- při zvyšování ceny klesá poptávka
- při snižování ceny roste poptávka
- Důvody klesající poptávky
- důchodový efekt poptávky => při zvyšování ceny klesá kupní síla a naopak
- substituční efekt poptávky => při zvyšování ceny zboží roste poptávka po jiném zboží
- Faktory ovlivňující poptávku
- Cena
- Demografické změny
- Změny velikosti důchodů
- Změny v preferencích
- Změny cen jiných zboží
- Substituty => zboží, které může nahradit jiné zboží (jablko - hruška)
- Komplementy => zboží, které se doplňuje (auto - benzín)
- Specifické faktory
- Pružnost poptávky => poptávka bude stejná, nezáleží na ceně
- Dokonale elastická poptávka => poptávka se mění, bez ohledu na cenu
- Dokonale neelastická poptávka => poptávka se nemění, bez ohledu na cenu
- Druhy poptávky
- Individuální - poptávka jednotlivce
- Dílčí - poptávka regionu lidí
- Agregátní - poptávka všech lidí
Nabídka
- má rostoucí tvar (čím větší cena, tím větší nabídka)
- množství zboží, které jsou prodávající ochotni prodat nebo vyrobit za určitou cenu
Tržní rovnováha
- Přebytek zboží: uspokojení potřeby kupujících, klesání tržeb (menší cena za více zboží)
- Nedostatek zboží: přesnej opak
Dokonalá konkurence
- ideální trh
- Vyznačuje se:
- volný vztup
- nabízející a nebo poptávající nemají možnost ovlivnit situaci na trhu
- existencí velkého množství nabízejících a poptávajících
- stejnou kvalitou všech výrobků
- všechny firmy jsou příliš malé na ovlivnění tržní ceny
Nedokonalá konkurence
- vzniká, když na trh vstupují výrobky různé kvality, různého množství, s různými cenami
- vede k vzniku monopolu
Monopol
- Typy monopolu:
- Přirozené monopoly -> vzniká přirozeně, bez zásahu státu (trh rozvodů vody)
- Vytvořené monopoly -> vznikají administrativním zásahem státu (ČD, Česká pošta)
Oligopol
- několik malých firem produkuje stejné výrobky a ovládá trh
Kartelové dohody
- jsou zakazané zákonem
- cílem kartelu je omezení, nebo vyloučení konkurence a maximalizace zisku celého odvětví