Skip to main content

Trh

  • Místo, kde se střetává nabídka a poptávka
  • Subjekty trhu:
    1. Domácnosti (obyvatelstvo)
    2. Firmy
    3. Stát
  • členění podle územního hlediska
    • trh místí
    • trh národní
    • trh světový
  • členění podle předmětů koupě
    • trh výrobků a služeb
    • trh práce
    • trh finanční (přerezdělování volných finančních zdrojů)
      • trh peněžní (krátkodobé finance => úvěr)
      • trh kapitálový (dlouhodobé => akcie)
      • trh devizový (směna měn)
  • členění podle množství druhů
    • trh dílčí (jediný druh zboží => automobily)
    • trh agregátní (trh veškerého zboží)

Poptávka

  • Má klesající tvar (čím vyšší cena, tím menší poptávka)
  • Zájem kupujících o statky a služby
  • zákon poptávky
    • při zvyšování ceny klesá poptávka
    • při snižování ceny roste poptávka
  • Důvody klesající poptávky
    • důchodový efekt poptávky => při zvyšování ceny klesá kupní síla a naopak
    • substituční efekt poptávky => při zvyšování ceny zboží roste poptávka po jiném zboží
  • Faktory ovlivňující poptávku
    • Cena
    • Demografické změny
    • Změny velikosti důchodů
    • Změny v preferencích
    • Změny cen jiných zboží
      • Substituty => zboží, které může nahradit jiné zboží (jablko - hruška)
      • Komplementy => zboží, které se doplňuje (auto - benzín)
    • Specifické faktory
  • Pružnost poptávky => poptávka bude stejná, nezáleží na ceně
    • Dokonale elastická poptávka => poptávka se mění, bez ohledu na cenu
    • Dokonale neelastická poptávka => poptávka se nemění, bez ohledu na cenu
  • Druhy poptávky
    • Individuální - poptávka jednotlivce
    • Dílčí - poptávka regionu lidí
    • Agregátní - poptávka všech lidí

Nabídka

  • má rostoucí tvar (čím větší cena, tím větší nabídka)
  • množství zboží, které jsou prodávající ochotni prodat nebo vyrobit za určitou cenu

Tržní rovnováha

  • Přebytek zboží: uspokojení potřeby kupujících, klesání tržeb (menší cena za více zboží)
  • Nedostatek zboží: přesnej opak

Dokonalá konkurence

  • ideální trh
  • Vyznačuje se:
    • volný vztup
    • nabízející a nebo poptávající nemají možnost ovlivnit situaci na trhu
    • existencí velkého množství nabízejících a poptávajících
    • stejnou kvalitou všech výrobků
    • všechny firmy jsou příliš malé na ovlivnění tržní ceny

Nedokonalá konkurence

  • vzniká, když na trh vstupují výrobky různé kvality, různého množství, s různými cenami
  • vede k vzniku monopolu

Monopol

  • Typy monopolu:
    • Přirozené monopoly -> vzniká přirozeně, bez zásahu státu (trh rozvodů vody)
    • Vytvořené monopoly -> vznikají administrativním zásahem státu (ČD, Česká pošta)

Oligopol

  • několik malých firem produkuje stejné výrobky a ovládá trh

Kartelové dohody

  • jsou zakazané zákonem
  • cílem kartelu je omezení, nebo vyloučení konkurence a maximalizace zisku celého odvětví